Wolontariat
Kilka słów o wolontariacie.


Caritas Diecezji Sosnowieckiej powołała Zagłębiowskie Centrum Wolontariatu, którego celem jest rozwój wolontariatu, zwiększenie aktywności społecznej (młodzieży, studentów, osób dorosłych i seniorów) oraz tworzenie rozwiązań umożliwiających podejmowanie działań wolontariackich na terenie diecezji sosnowieckiej jak i w kraju.
Główną misją Zagłębiowskiego Centrum Wolontariatu Caritas jest promowanie i rozwijanie wolontariatu jako formy zaangażowania społecznego oraz mobilizacja mieszkańców do aktywności na rzecz innych.
Formy działań Zagłębiowskiego Centrum Wolontariatu będą prowadzone poprzez organizację i prowadzenie szkoleń przygotowujących wolontariuszy do pracy, prowadzenie spotkań o charakterze formacyjnym, promocję wolontariatu, organizację akcji charytatywnych i edukacyjnych, organizację wyjazdów studyjnych, seminariów i uroczystości dotyczących wolontariatu.
Siedziba: Rynek 22, 41-250 Czeladź
Biuro: Korczaka 5, 41-200 Sosnowiec
Telefon: Ks. Łukasz Gładki 603 255 668
Email: lgladki@caritas.pl
MINIGRANTY
Pozyskaj fundusze i wsparcie na realizację własnych pomysłów na działania wolontariackie
Masz pomysł na działanie wolontariackie, ale brak Ci funduszy na jego realizację?
Spróbuj sił w konkursie na minigranty na inicjatywy wolontariackie!
JAK WZIĄĆ UDZIAŁ W KONKURSIE?
4. Jeśli nie jesteś jeszcze użytkownikiem SOW, możesz zarejestrować konto na stronie https://sow.korpussolidarnosci.gov.pl/pl/register/volunteer
5. Wypełnij i złóż wniosek
DOKUMENTY DO POBRANIA
1. REGULAMIN
2. Wniosek
3. Sprawozdanie
4. Formularz oceny
5. Deklaracja lidera

"Nie liczy się, co robimy ani ile robimy, lecz to, ile miłości wkładamy w działanie."
Matka Teresa z Kalkuty
Szkolne Koła Caritas
Prowadzenie przez naszą diecezjalną Caritas tak wielu dzieł, inicjatyw i akcji charytatywnych nie byłoby możliwe gdyby nie wielkoduszne zaangażowanie setek wolontariuszy. Wolontariat w Caritas przyjmuje najczęściej jedną z dwóch form: zaangażowania w działalność Parafialnych Zespołów Caritas lub Szkolnych Kół Caritas.
Cele członkowie Kół realizują przez podejmowanie konkretnych zadań w szkole, parafii i środowisku lokalnym i obejmują w szczególności:
- Organizowanie pomocy dla będących w potrzebie koleżanek i kolegów na terenie własnej szkoły, a następnie poza nią.
- Uwrażliwianie na potrzeby ludzi ubogich, chorych i cierpiących.
- Pogłębienie świadomości obowiązku czynienia dzieł miłosierdzia wobec bliźnich.
- Rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za siebie i innych.
- Zachęcanie uczniów do twórczego i pomysłowego działania w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności.
- Wdrożenie do chrześcijańskiego przeżywania codzienności, trudności życia, budowania nadziei.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu Kościoła, rodziny, szkoły, grupy koleżeńskiej, społeczeństwa.
- Kształtowanie chrześcijańskiej postawy przy rozwiązywaniu trudnych problemów dzisiejszego świata: głodu, chorób, cierpienia.
- Zapoznanie z tekstami biblijnymi oraz dokumentami Kościoła odnoszącymi się do dzieł miłości i miłosierdzia
- Szerzenie idei wolontariatu
- Stałą współpracę i włączanie się w akcje prowadzone przez Caritas Diecezji Sosnowieckiej.
- Współdziałanie w zakresie działań pomocowych z innymi organizacjami młodzieżowymi, władzami publicznymi i organizacjami pozarządowymi.
- Uczy miłości bliźniego
- Kształtuje wrażliwość na potrzeby innych ludzi.
- Pozwala pomnażać swoje talenty i realizować pomysły..
- Uczy akceptacji, zrozumienia i poszanowania osób starszych, samotnych, chorych.
- Przyczynia się do wzrostu samodzielności i odpowiedzialności.
- Uczy zespołowego działania, przyjmowania odpowiedzialności za siebie i grupę.
- Wpływa na zmianę postaw.
- Umożliwia zdobycie punktów istotnych podczas rekrutacji na wyższe szczeble edukacji.
- Sprzyja uzyskaniu wyższej oceny ze sprawowania.
- Umożliwia udział w wyjazdach wakacyjnych i wycieczkach.
KODEKS ETYCZNY WOLONTARIUSZA
1. Bóg mnie kocha. Ja też chcę kochać innych ludzi.
2. Szanuje godność każdego człowieka. To mój bliźni.
Wiara mówi nam, że każdy człowiek został stworzony na obraz Boży i podobieństwo. W Chrystusie otrzymaliśmy godność dziecka Bożego. Bóg kocha każdego człowieka, niezależnie od tego ile ma lat, jak układa się jego życie, jakimi talentami dysponuje, ile władzy i bogactw posiada, jak odnosi się do innych ludzi.
3. Mam nadzieję. Dzielę się nią z innymi.
Nadzieja jest spodziewaniem się lepszej przyszłości. Teraz możemy przeżywać trudności i problemy, niedostatki i cierpienia. Ziemska nadzieja jest spodziewaniem się lepszej przyszłości. Chrześcijanie mają nadzieję o wiele większą, niż wszystkie ziemskie oczekiwania. Wierzą, że ich ostateczną przyszłością i rozwiązaniem problemów jest sam Bóg. Nadzieja, płynąca z wiary głosi, że przyszłością człowieka jest zbawienie
4. Nie patrzę obojętnie na krzywdę i czyjeś cierpienie. Reaguję.
Miarą człowieczeństwa jest zdolność stawania po stronie słabszych, solidarność z wykluczonymi, bezradnymi, samotnymi, chorymi, starszymi i bezdomnymi. Wychowani w szkole Ewangelii wiemy, że nie można pozostać obojętnym na cierpienie i krzywdę innych osób, zwłaszcza tych, które doznają pogardy i odrzucenia.
5. Słucham. Staram się współczuć.
Jedną z najpiękniejszych, zarazem najtrudniejszych cnót jest umiejętność słuchania i współczucia. Słuchać – to znaczy być blisko, ofiarować swój czas temu, kto pragnie wypowiedzieć swoje obawy i lęki, oczekiwania i nadzieje, niepewność i radość. Słuchać, to znaczy również przyjąć bliźniego takim, jaki jest, bez ucieczki w pokusę uczenia go, jakim chcielibyśmy go widzieć. Współczuć to znaczy – jak pisał C. Norwid – czuć razem, tak samo i to samo.
6. Wierzę w moc słowa „razem”. Dlatego pracuję w zespole.
Działając razem można zrobić więcej, lepiej, szybciej i mniejszym kosztem. Każdy może wnieść swój wkład, pomóc w osiągnięciu celu dzieląc się swoimi najlepszymi pomysłami, talentami i wrażliwością.
7. Cenię sobie przyjaźń. Dziękuję Bogu za przyjaciół.
Wartość przyjaźni doceniali już starożytni filozofowie greccy. Także w Ewangelii znajdujemy pochwalę przyjaźni. Jest ona także współcześnie cenioną i poszukiwaną wartością. Przyjaźń ubogaca życie ludzi. Oznacza lojalność, życzliwość, pragnienie dobra dla osoby zaprzyjaźnionej. Jest dzieleniem się szczęściem. Daje siłę do pokonywania trudności życiowych. Otwiera na innych. Pomnaża radość.
8. Dotrzymuję słowa. Konsekwentnie realizuję podjęte zadania.
Jedną z ważnych cnót, potrzebnych do harmonijnego współdziałania z innymi jest wierność składanym obietnicom i dotrzymywanie zobowiązań. Cecha ta charakteryzuje osoby odpowiedzialne, które szanują inne osoby. Równie ważna jest konsekwencja w działaniu, która pomaga przezwyciężać trudności i rodzące się z nich zniechęcenie.
9. Pracuję nad sobą. Chcę być dojrzałym człowiekiem.
Człowiek jest istotą dynamiczną. Rodzi się jako istota ludzka, ale dojrzewa w swoim człowieczeństwie przez całe życie. Może wspaniale rozwinąć swe uzdolnienia i możliwości, albo zaniedbać je i utracić. Każdy z nas jest odpowiedzialny przed Bogiem za kształt człowieczeństwa, który nada poprzez pracę nad sobą, troskę o osobisty rozwój intelektualny, fizyczny, moralny, religijny i duchowy.
10. Najwięcej radości sprawia mi obdarowywanie.
Człowiek może posiadać wiele rzeczy, cieszyć się dobrym zdrowiem, zdolnościami, osiągać sukcesy w życiu zawodowym, robić karierę i bogacić się. To wszystko może dawać mu ogromną satysfakcję i zadowolenie z życia. Jednak prawdziwa radość rodzi się w sercu człowieka wtedy, gdy dzieli się z innymi tym, co posiada. Chęć dzielenia się szczęściem stanowi naturalny odruch serca. Jest też odbiciem Bożego obrazu w człowieku – Bożej hojności i szczodrobliwości.
a nie jedynie świadczeniem pomocy.

Realizują pomoc znając bardzo dobrze swoje środowisko lokalne dzięki temu docierają tam, gdzie pomoc jest najbardziej potrzebna.





"Dziecko chce być dobre. Jeśli nie umie - naucz. Jeśli nie wie - wytłumacz. Jeśli nie może - pomoż."
Janusz Korczak
Okres nauki wczesnoszkolnej jest najwłaściwszy dla kreowania postaw altruistycznych. Wykorzystując otwartość i ciekawość świata młodego człowieka poprzez Wolontariat można odcisnąć dobroczynne piętno we wszystkich dziedzinach jego życia. Chcemy , aby dzieci w naszym przedszkolu były pełne pasji i zaangażowania, kierowały się wrażliwością i troską o drugiego człowieka, chciały nieść bezinteresowną pomoc, służąc tak potrzebującym jak i samym sobie.
20.09 2018 roku w Przedszkolu „Radosna Wyspa” w Sosnowcu odbyło się uroczyste powołanie do życia pierwszego w Diecezji Sosnowieckiej Przedszkolnego Koła Caritas.
Dyrektor Ks. Tomasz Folga w otoczeniu najmłodszych oraz Pani Dyrektor Przedszkola, Katarzyny Niebieszczańskiej podpisał stosowny dokument. Chcemy w ten sposób rozpocząć kształtowanie, także wśród najmłodszych, wrażliwości na potrzeby i los drugiego człowieka, nauczyć dzielenia się dobrem jakie mamy oraz czerpania z tego radości.
Przedszkolne Koło Caritas powstało w celu pobudzenia duchowych potrzeb dzieci. Koło jest organizacją dziecięcą wspieraną przez ich rodziców i opiekunów, działającą na terenie przedszkola pod nadzorem Dyrekcji, włączającą się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywną, opiekuńczą i wychowawczą prowadzoną przez Caritas.
Jak założyć Przedszkolne Koło Caritas?
Koło zrzesza dzieci i ich rodziny oraz ich opiekunów w przedszkolu, w którym zostało powołane. Członkiem koła może być każdy wychowanek przedszkola, a jego rodzice wyrażają zgodę na pełne uczestnictwo swojego dziecka w pracach Koła i zgadzają się na wypełnianie obowiązków wynikających z regulaminu.
Podstawowym warunkiem powstania Koła jest wola jego założenia przez dyrektora placówki, nauczyciela. Dyrektor składa deklaracje chęci zaangażowania się w działania wolontaryjne w ramach Przedszkolnego Koła Caritas. Zgodę na przynależność dziecka do PKC muszą wyrazić też rodzice/prawni opiekunowie.
Dyrektor przedszkola kieruje do dyrektora Caritas Diecezji Sosnowieckiej wniosek o zawarcie porozumienia dotyczącego zasad działania Koła w przedszkolu. Koło powstaje z chwilą podpisania porozumienia przez dyrektora Caritas diecezjalnej i dyrektora przedszkola.
Pliki do pobrania

"Aby istnieć, trzeba uczestniczyć".
Antoine Saint- Exupery
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
„Aby istnieć trzeba uczestniczyć” powiedział kiedyś Antoine Saint- Exupery. Aby istnieć trzeba uczestniczyć w życiu społecznym, można by dopisać do cytowanych słów. Uczestnictwo w życiu społecznym oznacza pracę na rzecz społeczeństwa. Taką pracą jest właśnie wolontariat.
Szczególnie zachęcamy do współpracy osoby, które chcą pomagać dzieciom w odrabianiu lekcji, ale także zorganizują im czas wolny. Można poprowadzić kółko plastyczne, muzyczne, taneczne, można pograć z chłopakami w piłkę na boisku
Jako Wolontariusz naszej Caritas możesz pomóc w:
- Zbiórkach żywności
- Zbiórkach przyborów szkolnych
- Zbiórkach pieniężnych
- Organizacji akcji charytatywnych w diecezji
- Organizacji Koncertu Charytatywneho z okazji Dnia Matki
- Festynie rodzinnym z okazji Dnia Dziecka
- Organizacji Wigilii dla ubogich, samotnych i bezdomnych
- Odrabianiu lekcji w placówkach dla dzieci i młodzieży
- Sprawach biurowych Caritas
- I wielu innych zajęciach!
jest każda osoba,
potrzebny jesteś Ty!
PLIKI DO POBRANIA
Młodzi Jałmużnicy


- aktywizacyjny – polegający na przygotowaniu Szkolnych Kół Caritas do realizacji samodzielnych projektów charytatywnych oraz profesjonalizacji pracy zespołów i opiekunów;
- integracyjny – polegający na wypracowaniu ciekawego i atrakcyjnego modelu współpracy pomiędzy młodzieżą a Caritas oraz włączeniu młodzieży w inne akcje i działania;
- promocyjny – zawierający w sobie popularyzację idei wolontariatu, pracy charytatywnej i społecznej;
- ewangelizacyjny – umożliwiający złożenie przez młodzież chrześcijańskiego świadectwa pomocy i solidarności z potrzebującymi;
- akcję informacyjną. Uczniowie, dokonawszy wcześniej rozeznania, wybierają jeden z problemów dotyczących ich społeczności lokalnej i przeprowadzają wśród uczniów szkoły/mieszkańców miejscowości akcję informacyjną, naświetlającą problem i sugerującą uczniom/mieszkańcom włączenie się w jego rozwiązanie. Uczniowie mogą na przykład stworzyć listę miejsc, w których możliwy jest wolontariat i wypromować ją, wskazując, że takie zaangażowanie może być formą jałmużny.
- zbiórę. Uczestnicy programu wybierają jeden z problemów społecznych, ważnych dla członków i społeczności lokalnej, określają najbardziej palącą potrzebę i organizują zbiórkę, która posłuży realizacji tego celu. Zbiórka może przyjąć różnie formy (loteria fantów, góra grosza, zbiórka w supermarkecie), a pozyskany z niej dochód powinien zostać w całości przeznaczony na zakup rzeczy, które staną się darem dla potrzebujących w ich społeczności. Zbiórce powinna towarzyszyć również mała kampania społeczna, naświetlająca problem.
- wolontariat. Uczniowie składają jałmużnę w postaci swojego czasu, który „podarowują innym”. Orientują się, w którym z miejsc w ich społeczności może być potrzebna ich pomoc (hospicjum, świetlica środowiskowa, parafia, dom opieki społecznej) oraz czego może ona dotyczyć (uczniowie mogą pomóc w odrabianiu lekcji, pomóc przy remoncie, przeprowadzeniu zbiórki, przy sprzątaniu, przy porządkowaniu ogrodu).
Centrum Wolontariatu Caritas Diecezji Sosnowieckiej
ul. Korczaka 5
41-200 Sosnowiec
tel. (32) 363 03 70
e-mail: lgladki@caritas.pl
koordynator: ks. Łukasz Gładki
Czynne od poniedziałku do czwartku w godz. 8:30 – 16:00, piątek w godz. 8:30 – 15:00
Parafialne Zespoły Caritas
koordynator: Ks. Łukasz Gładki
tel. (32) 363 03 70
e-mail: agoluchowska@caritas.pl
Pliki do pobrania
CENTRUM WOLONTARIATU CARITAS (Wolontariat indywidualny)
SZKOLNE KOŁA CARITAS
PRZEDSZKOLNE KOŁA CARITAS