Zajęcia Adaptacyjne
Zajęcia adaptacyjne są wspaniałą propozycją dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem, a są już gotowe do podjęcia nowych wyzwań, poznania nowych kolegów i wielu nowych przygód. Zajęcia mają na celu przekonanie dziecka, że pobyt w przedszkolu jest miłym doświadczeniem, usamodzielnienie dziecka i pokazanie mu, ile radości daje wspólna zabawa z rówieśnikami i nauczycielkami bez udziału rodziców czy bliskich.
Nasze Przedszkole to przyjazne miejsce, gdzie w pierwszych tygodniach pobytu pomagamy Dziecku i Jego Rodzicom przystosować się do nowego życiowego wyzwania, jakim jest rozpoczęcie edukacji przedszkolnej.
Rodzice Maluszka, który rozpoczął uczęszczanie do Przedszkola mają możliwość stałego kontaktu z nami. Mogą telefonicznie i mailowo na bieżąco uzyskiwać informacje na temat samopoczucia Dziecka. Cały personel, a przede wszystkim Wychowawca przedszkolny, służy im radą oraz wspiera ich i dziecko tak, by ułatwić im proces adaptacji do nowej sytuacji.
Zajęcia te są urozmaicone, atrakcyjne, dostosowane do wieku i potrzeb dzieci. Zawierają w sobie elementy zabaw i zajęć plastycznych, muzycznych, ruchowych. Dzięki nim dzieci i rodzice mają możliwość poznania naszego Przedszkola, przyzwyczajenia się do nowego miejsca, poznania personelu przedszkolnego i rówieśników.
Dla dzieci zapisanych do Przedszkola od września nowego roku szkolnego przewidujemy specjalny pogram zajęć adaptacyjnych odbywający się w drugiej połowie sierpnia.
Podczas zajęć adaptacyjnych zachęcamy Rodziców i Opiekunów do pozostawienia Dziecka pod opieką personelu przedszkolnego i odebraniu go w ustalonym wspólnie wcześniej czasie.
Zajęcia obejmują najważniejsze obszary edukacji:
-
zajęcia muzyczno – ruchowe (ćwiczenie koordynacji ruchowej, śpiewanie piosenek)
-
zajęcia plastyczne (malowanie, rysowanie, lepienie)
-
kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
-
kształtowanie zachowań społecznych poprzez swobodne zabawy z rówieśnikami
-
poznawanie swojego ciała i otaczającego świata (kształty i faktury przedmiotów, kolory, kierunki, dźwięki)
Po każdych zajęciach rodzice
mają możliwość rozmowy z nauczycielami, mającej na celu przybliżenie postępów dziecka podczas adaptacji.
Serdecznie zachęcamy rodziców do jak najczęstszych rozmów z nauczycielami prowadzącymi zajęcia adaptacyjne. Warto pytać o każdy nurtujący Państwa problem i zgłaszać wszelkie uwagi. Konsultacje po zajęciach są
naturalną częścią procesu usamodzielniania Waszego dziecka.
Drogi Rodzicu!
Kilka wskazówek na temat przygotowania dziecka do tego ważnego startu.
-
Po pierwsze, przygotowania do tego ważnego dnia rozłóż w czasie, najlepiej na kilka miesięcy, a jednocześnie nie bądź zbyt natarczywy w przekazywaniu tej wiadomości. Koniecznie unikaj straszenia przedszkolem, np. „Zobaczysz, jak pójdziesz do przedszkola dopiero nauczysz się grzeczności”
-
Postaraj się przedstawić przedszkole w sposób pozytywny i pełen entuzjazmu. Jeśli Ty sam będziesz uważał to miejsce za właściwe dla swojego dziecka, ono samo w to uwierzy.
-
Warto stopniowo dopasowywać rytm dnia dziecka do tego, który panuje w przedszkolu: posiłki, popołudniowa drzemka, zabawa na świeżym powietrzu przed obiadkiem. Czasem też wspomnij, że o tej porze dzieci w przedszkolu robią …..
-
Koniecznie przyjdź z dzieckiem na zajęcia adaptacyjne, aby w tym czasie dziecko w Twoim bezpiecznym towarzystwie mogło samodzielnie sprawdzić, czym jest to przedszkole, o którym wspominałeś kilka razy.
-
W domu bawcie się „w przedszkole”. Pomocne będą lalki, misie, klocki. Nieoceniony jest czas spędzony na malowaniu farbami, niekoniecznie pędzelkiem. Sprawdźcie, jaką frajdę sprawi im malowanie paluszkami, stópkami. Ograniczeniem niech będzie tylko wasza wyobraźnia.
-
Kupcie wspólnie piżamkę do przedszkola, szczoteczkę do mycia zębów, pastę, która pysznie smakuje. Wybierzcie z dzieckiem przytulankę, która złagodzi lęk związany z Waszą nieobecnością.
-
Po obudzeniu opowiedzcie swojemu maluszkowi, jak będzie wyglądał jego dzień i postarajcie się, aby tak rzeczywiście było.
-
W tych pierwszych dniach postarajcie się o swój spokój. Dziecko jak gąbka wchłania wszystko to, czym Wy emanujecie. Rano wstańcie wcześniej, bez pośpiechu zjedzcie śniadanko i czas ruszać do przedszkola.
-
Na własne potrzeby ustalcie w miarę krótki czas pożegnań i dołóżcie starań, aby niezależnie od okoliczności nie trwało ono wiele dłużej. Nic tak bardzo nie utrwala płaczu dziecka, jak świadomość, że za jego pomocą może ono osiągnąć to, na czym mu zależy (np. przedłużanie pożegnania, powrót do domu).
-
Przez rozstaniem możliwie konkretnie powiedzcie dziecku, o której je odbierzecie (np. po obiadku) i koniecznie dotrzymajcie obietnicy. To dla Waszego dziecka będzie bardzo ważne.