W październiku 2011 roku Caritas Diecezji Sosnowieckiej przystąpiła do realizacji programu edukacyjnego Młodzi Jałmużnicy. Program skierowany jest do uczniów szkół podstawowych, ponadpodstawowych skupionych w Szkolnych Kołach Caritas, działających w szkołach istniejących na terenie naszej diecezji. W ramach inicjatywy uczniowie przygotowują się do realizacji własnych projektów uczniowskich, które będą miały charakter charytatywny.
Uczestniczą oni również w cyklu szkoleń i wydarzeń formacyjnych, przygotowując się do poszczególnych etapów realizacji własnych działań (takich jak rozeznanie potrzeb lokalnej społeczności, planowanie działań, tworzenie harmonogramu, informowanie i pozyskanie sojuszników). Swój projekt uczniowie realizują w Wielkim Poście. Celem projektu jest ukazanie, że jałmużna, to nie tylko przekazanie pieniędzy, ale także podarowanie swojego czasu, uwagi i zaangażowania, wiedzy i umiejętności drugiemu człowiekowi. Uczniowie będą mieli za zadanie poprzez swój projekt nie tylko uświadomić to innym, ale także samemu „złożyć jałmużnę” osobom potrzebującym w ich społeczności.
Poprzez program Caritas chce również zrealizować każdy z następujących celów:
-
aktywizacyjny - polegający na przygotowaniu Szkolnych Kół Caritas do realizacji samodzielnych projektów charytatywnych oraz profesjonalizacji pracy zespołów i opiekunów;
-
integracyjny - polegający na wypracowaniu ciekawego i atrakcyjnego modelu współpracy pomiędzy młodzieżą a Caritas oraz włączeniu młodzieży w inne akcje i działania;
-
promocyjny - zawierający w sobie popularyzację idei wolontariatu, pracy charytatywnej i społecznej;
-
ewangelizacyjny - umożliwiający złożenie przez młodzież chrześcijańskiego świadectwa pomocy i solidarności z potrzebującymi;
Poprzez udział w programie uczniowie będą mogli samodzielnie zaplanować i przeprowadzić jedno z następujących działań:
-
akcję informacyjną. Uczniowie, dokonawszy wcześniej rozeznania, wybierają jeden z problemów dotyczących ich społeczności lokalnej i przeprowadzają wśród uczniów szkoły/mieszkańców miejscowości akcję informacyjną, naświetlającą problem i sugerującą uczniom/mieszkańcom włączenie się w jego rozwiązanie. Uczniowie mogą na przykład stworzyć listę miejsc, w których możliwy jest wolontariat i wypromować ją, wskazując, że takie zaangażowanie może być formą jałmużny.
-
zbiórę. Uczestnicy programu wybierają jeden z problemów społecznych, ważnych dla członków i społeczności lokalnej, określają najbardziej palącą potrzebę i organizują zbiórkę, która posłuży realizacji tego celu. Zbiórka może przyjąć różnie formy (loteria fantów, góra grosza, zbiórka w supermarkecie), a pozyskany z niej dochód powinien zostać w całości przeznaczony na zakup rzeczy, które staną się darem dla potrzebujących w ich społeczności. Zbiórce powinna towarzyszyć również mała kampania społeczna, naświetlająca problem.
-
wolontariat. Uczniowie składają jałmużnę w postaci swojego czasu, który „podarowują innym”. Orientują się, w którym z miejsc w ich społeczności może być potrzebna ich pomoc (hospicjum, świetlica środowiskowa, parafia, dom opieki społecznej) oraz czego może ona dotyczyć (uczniowie mogą pomóc w odrabianiu lekcji, pomóc przy remoncie, przeprowadzeniu zbiórki, przy sprzątaniu, przy porządkowaniu ogrodu).